Lelongan


Betullah tu.. mereka akan buat note 25=25K sekarang, 10 = 10k sekarang...:) dan mereka juga kata akan buat 50=50k ,100 = 100k dan 200 = 200K (jika ada lah..) sebenar mmg betul pun..sebarang RD mesti kena ada persamaan ..spt saya sudah beritahu 1000 sekarang akan jadi 1 dinar selepas RV ( 3 zero ditarik balik).. ia adalah kadar = kapasiti yg membandingkan kekuatan nilai sekarang dgn nilai yg sudah di RV kan.. sebab 3 zero sudah ditambah semula..
kalau nak lebih faham lagi..kenapa mereka tdk mengeluarkan 50k , 100k dan 200k pada masa sekarang ?... sbb nilainya terlalu besar... utk 200k sahaja 5 keping sudah mencapai 1 juta..dimana duit 200K akan jadi duit favorite untuk penyimpan dinar menyimpan..maka lebih susah GOI akan tarik duit nie sbb sangat besar..mungkin 30Trilliun kadar max yg dicalculate terpaksa dianjak ke 100trilliun pula... sbb note kertas Iraq menjadi sedikit pula dgn kehadiran note 50K, 100k dan 200K.. maka makin lamalah lagi process auction (tarik balik dinar ini).. duit yg ada sekarang nie pun dr berjumlah total 30 Trilliun berjaya dikecilkan sehingga menjadi 4~9 Trilliun dengan process auction yg sudahpun bermula sejak 2003~2004 lagi... (auction adalah cara mereka menarik balik secara perlahan-lahan utk mengurangkan lambakan dinar yg akan di RVkan kelak..


sebenarnya mereka menggantikan duit yg ditarikbalik/dimusnahkan dgn note yg baru (small denom) dgn nilai kapasiti yg masih sama.. note kecil dipercayai sudahpun bermula dari November 2011 dgn menggunkan lambakan note dinar yg telah ditarik balik...)

apakah perbezaan auction dgn proses penarikan pada september ini ? auction menumpukan penarikan semula matawang di dalam negara Iraq sahaja..sementara pada september ini..penarikan akan berlaku di peringkat global.. dinar yg disimpan oleh penyimpan/pelabur di luar negara Iraq...

persoalannya kenapa negara Iraq tumpukan auction di dalam negara ? jawapannya ada 2 ... 1) lebih 75~90% kapasiti dinar iraq berada dalam negara mereka sendiri...( maksudnya jika ada 30Trilliun, maka diluar negara Iraq hanya dlm lingkungan 3~9 Trilliun shj manakala 21~27 Trilliun berada dalam negara Iraq sendiri.. -- so sbb itulah Iraq langsung tak takut apa yg berlaku diluar sebab mereka dah calculate hingga nilai RV berapa yg perlu mereka keluarkan untuk pembelian semula IQD nanti..

jawapan 2) Sudah tentu Iraq tak akan dapat note IQD diluar adalah kerana penyimpan/pelabur tak akan jual dgn harga sekarang, mereka akan jual setelah IQD di RV kan atau RI kan... (sebenarnya IQD diluar negara adalah merujuk kepada pemegang dinar Iraq berstatus Kuasa2 besar seperti US, Israel dan negara2 Eropah... so kita2 nie hanya buih dilautan besar yang sebenarnya tdk dirancang oleh kuasa2 besar dan Iraq untuk memilikinya... ).

by Potensi Dinar Iraq on Monday, March 12, 2012 at 9:39pm · 

Related Posts: