ARAB SUMMIT

Para pemimpin Arab dan pegawai akan bertemu di Baghdad lewat bulan ini untuk sidang kemuncak Liga Arab tahunan. Mesyuarat yang dijadualkan pada Mac 27-29, menandakan kali pertama sejak tahun 1990 bahawa Iraq akan menjadi tuan rumah sidang kemuncak, yang akan membolehkan Iraq mengambil alih jawatan presiden Liga. Berputar bagi tahun yang berikutnya. Menteri-menteri ekonomi dari negara-negara anggota akan bermesyuarat pada 27 Mac. Menteri-menteri Luar akan mengadakan mesyuarat pada 28 Mac. Walaupun sesetengah ahli masih menentukan tahap perwakilan mereka ingin hantar, ketua-ketua negeri dijangka bermesyuarat pada 29 Mac. Jemputan ke sidang kemuncak itu telah dikeluarkan di atas nama Presiden Jalal Talabani yang akan menjadi tuan rumah mesyuarat sebagai ketua negara. Orang Kurd itu akan menjadi kepala tituler Liga Arab.

Sidang kemuncak tahun ini datang pada masa yang kritikal untuk kedua-dua Iraq dan Liga Arab. Bagi Perdana Menteri Iraq Nouri al-Maliki, sidang kemuncak itu menawarkan peluang untuk menekankan identiti Arab dan kedaulatan negara barunya berikutan penarikan balik tentera Amerika. Maliki juga akan mendapat manfaat jika dia mencabar syak wasangka bahawa dia tidak melakukan apa-apa tanpa izin Iran.

Sidang kemuncak tahun ini adalah juga penting bagi Liga Arab, kerana ia membina kredibiliti selepas setahun pergolakan. Walaupun rekod sebagai kelab autocrat itu, Liga meletakkan asas untuk Resolusi PBB tahun lepas mewujudkan zon larangan-lalat ke atas Libya. Sejak suku akhir 2011, ia telah mengambil peranan utama di bawah kepimpinan Qatar dalam krisis Syria.

Qatar datang untuk memegang jawatan presiden berputar Liga Arab pada tahun 2011 secara lalai. Sidang Kemuncak Doha telah diadakan pada bulan Mac 2009. Libya menjadi tuan rumah sidang kemuncak seterusnya Mac 2010, yang kononnya memberi Ghaddafi presiden yang berputar melalui bulan Mac tahun lepas, dengan Baghdad menjangkakan untuk menjadi tuan rumah sidang kemuncak yang bulan dan mengambil alih jawatan presiden selepas itu. Walau bagaimanapun, pada 17 Februari, 2011 Ghaddafi dipanggil untuk penangguhan Sidang Kemuncak Baghdad selepas perang saudara meletus di Libya. Liga digantung Libya lima hari kemudian sebagai hukuman untuk kekejaman Ghaddafi. Presiden yang berputar kembali ke Qatar dan Maliki terpaksa menunggu.

Ramai di Liga Arab, terutamanya ahli-ahli dari negeri-negeri Teluk Arab, masih tidak pasti jika mereka boleh mempercayai Maliki, yang menghabiskan masa selama lebih dua dekad dalam buangan semasa rancangan mereka menentang Saddam Hussein. Kepimpinan dalam parti Dawa Islam Maliki juga masalah kerana pelupusan Syiah. Parti secara dinyanyikan menyokong revolusi Islam di Iran selepas tahun 1979, dan kemudiannya mendapat sokongan langsung dari Ayatollah Khomeini. Maliki menghabiskan banyak hidup tahun 1980-an di Tehran dan berpindah ke Damsyik pada tahun 1990. Berkhidmat Dawa sebagai seorang pegawai politik di Syria, Maliki dipercayai telah dibangunkan hubungan erat dengan Hezbollah dan ejen daripada kedua-dua Iran dan Syria. Maliki kembali ke Iraq selepas pencerobohan 2003 dan menjadi Perdana Menteri pada tahun 2006.

Iran pengasingan dan perang sivil Syria hadir Maliki dengan landskap yang pesat berubah yang strategik di sempadan timur dan barat. Menyesuaikan diri dengan realiti ini dan-memasuki semula lipatan Arab boleh meningkatkan status Maliki di Tengah yang lebih luas Timur tetapi keraguan melimpah ruah. Ekoran pengunduran tentera AS dari Iraq pada bulan Disember, Maliki meneruskan dendam pahit terhadap ahli-ahli Sunni utama Arab gabungan yang mentadbir, teruk mengasingkan pendapat umum terhadapnya di Majlis Kerjasama Teluk pada masa ketegangan mazhab yang memuncak. Tahun lepas, pemimpin-pemimpin GCC membantu berlari tergesa-gesa sidang kemuncak Liga Arab berjadual itu di Baghdad.

Sidang kemuncak tahun ini dijangka memberi tumpuan kepada cabaran yang ditimbulkan oleh Iran dan keadaan semakin teruk dan Syria dua isu bahawa Iraq adalah bersambung terus dari dekat dan sejarah.

Kebimbangan keselamatan kekal yang paling utama selepas Al-Qaeda di Iraq melancarkan satu siri pengeboman berikutan penarikan balik tentera AS pada Disember lepas. Pengeboman pada Januari membunuh 200 rakyat Iraq lebih tiga minggu; serangan pada lewat Februari membunuh 55, dan mencederakan lebih 200. Kecil-kecilan serangan yang dilancarkan terhadap pusat pemeriksaan, anggota keselamatan, dan sasaran Syiah terdedah masih berlaku dengan kerap, walaupun keadaan itu lebih bertambah baik sejak tahun terburuk persengketaan mazhab.

Dalam satu temu bual dengan akhbar bersekutu pada 13 Mac, Iraq Tentera Darat Mejar Jeneral Hassan al-Baydhani, mengesahkan bahawa beribu-ribu askar dan anggota polis telah dikerahkan untuk melindungi saluran utama dan tapak popular di Baghdad. Baydhani juga mencadangkan bahawa bahagian modal boleh dikunci pada hari terakhir sidang kemuncak itu, apabila ketua negara kerana tiba. Secara keseluruhan, laporan mencadangkan pasukan keselamatan Baghdad akan mengembang kepada 26.000 hujung bulan ini, dengan 4000 tentera yang ditempatkan dari wilayah-wilayah lain di utara dan selatan.

Iraq juga telah membelanjakan lebih daripada $ 100 juta mengubahsuai istana tetamu dan hotel lima bintang sebelum delegasi tiba. Ia juga membina "Jalan Khas Presiden" dari Lapangan Terbang Antarabangsa Baghdad untuk memastikan perjalanan yang selamat dan cepat. Lapangan terbang akan ditutup kepada lalu lintas komersil dari Mac 26-29 sebagai langkah berjaga-jaga terhadap kesesakan dan sebarang risiko keselamatan. Sumber keselamatan Iraq tidak dinamakan memberitahu Tribune Oman pada 15 Mac bahawa venue sidang kemuncak itu akan berubah dari Rashid Al Hotel di Zon Hijau ke istana mewah yang bersempadan dengan lapangan terbang, sekali gus mengehadkan pendedahan delegasi yang lebih banyak.

Qais Al-Azzaoui, wakil Iraq ke Liga, memberitahu media Arab pada 15 Mac bahawa, "Kerajaan saya telah menerima maklumat bahawa antara 12 dan 13 pemimpin Arab akan berada di sidang kemuncak itu." Nama-nama pegawai-pegawai tinggi yang tidak diperuntukkan. Tetapi seorang jurucakap kerajaan Iraq kepada pemberita hari sebelum itu, Emir Kuwait merancang untuk menghadiri sidang kemuncak itu. Jika ya, lawatan ke Baghdad akan menjadi yang pertama seumpamanya sejak sebelum tentera Saddam menyerang Kuwait pada tahun 1990. Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon juga merancang untuk hadir.

Syria tidak akan hadir kerana ia telah digantung daripada Liga Arab tahun lepas. Kerajaan Iraq juga telah dibuat jelas bahawa pembangkang Syria, seperti yang diwakili oleh Majlis Negara Syria, tidak akan dijemput. Bahrain dijangka untuk memboikot sidang kemuncak itu kerana pegawai Iraq dan saluran media dikritik tindakan keras tahun lepas majoriti Syiah di negara ini. Yang paling penting, kerajaan Maliki tidak menjemput Iran ke puncak Liga Arab tahun ini, walaupun Qatar menjemput mereka ke Doha pada tahun 2009.

Perkembangan terkini menunjukkan kepentingan sidang kemuncak tahun ini difahami oleh semua. Pada 21 Februari, Kementerian Luar Saudi memberitahu Kerajaan Iraq bahawa ia berhasrat untuk menyerahhakkan Duta Arab Saudi ke Jordan, Fahd bin Abdul Mohsen Al-Zaid, sebagai duta bukan pemastautin Kerajaan ke Baghdad. Menteri Luar Iraq Hoshyar Zebari kemudiannya dipanggil ia langkah bijak oleh Arab Saudi, "yang tidak mempunyai duta ke Baghdad sejak tahun 1990. Oman juga mengumumkan bulan ini bahawa ia akan mendapatkan pelantikan duta bukan pemastautin ke Iraq.

Perdana Menteri Maliki melawat Kuwait pada 14 Mac. Dalam tempoh yang singkat, kedua-dua negara mengumumkan bahawa mereka telah mencapai perjanjian pelbagai menangani sempadan Iraq-Kuwait dan Kuwait gantirugi yang berkaitan dengan kontroversi Airways Iraq. Selama dua puluh tahun, pegawai Kuwait telah menuntut pampasan bagi pesawat dan peralatan yang dicuri oleh tentera Saddam pada tahun 1990. Lawatan Maliki menghasilkan penyelesaian yang $ 500 juta dengan Kuwait. Bercakap hubungan yang lebih baik Iraq dengan Kuwait, Menteri Luar Iraq memberitahu Washington Post, "Kami telah mencapai satu kejayaan dalam perhubungan," hanya dua minggu sebelum sidang kemuncak Liga Arab.

Di dalam Iraq, ulama Syiah radikal Muqtada al-Sadr baru-baru ini mengharamkan demonstrasi terhadap Liga Arab, walaupun sesetengah negara yang hadir seperti Arab Saudi-menghantar pasukan ke Bahrain tahun lepas. Awal bulan ini, Sadrists di Iraq membakar bendera Saudi dan Bahrain dan menghina raja-raja kedua-dua negara semasa demonstrasi jalanan besar-besaran. Menurut jurucakap yang dipetik di laman web Sadr, "pemimpin pergerakan Sadr mengesahkan bahawa hosting pemimpin Arab oleh rakyat Iraq ini memerlukan kita untuk menegakkan sempurna semua keperluan hospitaliti."


Laporan asing adalah sebuah syarikat perunding Washington, DC-yang menulis dan mengedarkan laporan risikan mengenai perkembangan politik di Timur Tengah yang berkaitan dengan pasaran minyak yang tepat pada masanya. Syarikat-syarikat minyak, kerajaan dan institusi kewangan bergantung kepada Laporan asing untuk memahami dan analisis mereka tentang isu-isu utama yang mempengaruhi dunia amnya dan Timur Tengah khususnya. Firma itu diasaskan pada tahun 1956 dan Presiden semasa Nathaniel Kern.

Related Posts: