Berapa Trillion USD yg CBI perlu adakan utk RV?

Mengikut data/laporan akhbar : CBI ckp ~ sekitar 30 Trillion IQD.

Dari jumlah 30 trillion IQD tu..berapa sebenar nya jumlah yg berada dlm pasaran / kitaran..? OK, kita hold kejap persoalan tu.

Sebelum kita jawab persolalan tu, elok kita paham dulu pergerakan matawang dlm pasaran Iraq.

95% pendapatan kerajaan Iraq (GOI) adalah hasil dari jualan minyak. So GOI dpt USD hasil dari jualan minyak.
GOI ‘tukar’ USD kepada IQD dgn CBI. IQD ni akan digunakan oleh GOI utk bayar gaji, bil2, hutang kontrak dsb.
CBI kemudian ‘melelong’ USD yg didapati dari GOI ~ dan hasil dari lelongan tersebut, CBI mendapat IQD (yg dibayar oleh participating banks). ~ Currency auction ini juga di panggil sbg “Open market operations”.
CBI kemudian nyer menukar sebahagian dari jumlah IQD ni kepada USD yg diterima dari GOI hasil dari jualan minyak.

(pusingan ini akan berterusan…GOI dpt USD > GOI tukar ke IQD melalui CBI > CBI lelong USD > CBI dapat IQD > CBI tukar IQD kpd USD yg diterima dari GOI.


So..kalo kita lihat dari pergerakan matawang dlm pasaran Iraq, walaupun IQD sentiasa keluar masuk pintu CBI, di antara proses lelongan (daily auction) dan proses menukar IQD/USD dgn GOI, terdapat ruang untuk CBI menarik keluar note2 besar ( note 3 zeros) dari pasaran Iraq.

Dan kita juga dapat melihat…matawang USD terus masuk kedlm pasaran Iraq.

So apa itu Open market operations aka currency auctions. ~ "Open market operations" are monetary policy tools that affect directly the monetary base; the monetary base can be expanded or contracted using an expansionary policy or a contractionary policy.

"Open market operation merupakan salah satu polisi kewangan yg digunakan oleh bank2 pusat bagi mengawal monetary base mereka ( money supply). Melalui proses ini, mereka boleh menguncupkan money supply ataupun meningkatkan money supply kedlm pasaran.

DALAM KES IRAQ..CBI menggunakan polisi ini utk menguncupkan money supply IQD..atau pun mengurangkan IQD dari pasaran.

Jadi..melalui daily auctions ni, CBI BOLEH mengurangkan jumlah IQD dari pasaran. Persoalan nyer…adakah CBI berhasrat mengurangkan matawang IQD dari pasaran..? Terutama note2 besar..? hahaha.

Melalui projek DELETE 3 zeros, kita tahu, CBI MEMANG berhasrat utk menarik keluar note2 yang mempunyai 3 zeros dari pasaran. So what is stopping them..? Jawapan nyer : NOTHING! Nothing is stopping them. Dan saya yakin, CBI sudah lama menarik keluar note2 besar dari pasaran Iraq secara gradual.

DAN….CBI boleh melakukan ini tanpa member kesan negative kpd rakyat atau pun pasaran Iraq kerana…rata2 rakyat Iraq menggunakan USD utk transaksi mereka ~ lebih mudah.

Baru2 ni..ade lagi satu news yg kita boleh kaitkan dgn usaha CBI menarik keluar IQD dari pasaran. Kali ini CBI memberitahu…bank2 di Iraq menawarkan kadar simpanan yg lebih baik bagi IQD berbanding USD. Konon nyer ini adalah untuk menggalakkn rakyat Iraq menyimpan IQD sekaligus mengurangkan kesan inflasi..??? CBI sendiri berkata…itu adalah salah satu cara mereka mengeluarkan IQD dari pasaran. Hmmm…bukan saya ckp, CBI yg ckp 

Berbalik pada persoalan asal..berapa trillion USD yg CBI kene sediakan utk RV..? 

So..kita dah tahu, CBI boleh dan sebenar nya memang pun sudah menarik menarik IQD keluar dari pasaran? Persoalan nyer..berapa byk..? 10 trillion, 15 trillion..? 20 trillion.?

Saya tak tahu… tapi kalo kita lihat apa yg polisi yg CBI lakuan (auctions sejak 2006), saya rasa dah byk kot.

Kalo kita tanya CBI, brp IQD dalam negara Iraq dan brp IQD di luar negara Iraq…..saya tidak pasti jika CBI mempunyai sebarang indicator yg jelas ttg IQD dlm negara vs IQD diluar negara.

Now.., kita tgk statement ni pulak 

"Baghdad (news) .. He specializes in economic affairs Dargham Muhammad Ali, that the volume ofcurrency in circulation in the local market is (4) trillion dinars is controlled by a central bank and this prevents the inflation for next year."

Mana dtg 4 trillion tu..??? huhu.

Kita process sket info ni…satu cara je CBI boleh come out with this 4 trillion figure..ia itu dgn mengambil kira jumlah IQD yg kini berada dlm simpanan CBI…betul tak..?

CBI sering gtau kita..total IQD in circulation is 30 trillion. So kalo skrg dia kata 4 trillion in circulation, makna nyer, mathematically ~ CBI has accounted for the remaining 26 trillion IQD. Kalo tak..mcm mn 4 trillion tu terpancul keluar.

So skrg ONLY 4 trillion is out there now..bukan lagi 30 trillion. Adekah 4 trillion ni termasuk yg kita2 ni pegang?...Saya rasa..itu lah jumlah IQD ditangan pemegang2 dinar spt kita ni.

Katakan esok Iraq RV….brp yg Iraq kene tanggung..?? adakan jumlah 4 trillion ini ..? Pada saya..tak. Mari kita buat elimination process.

Kalo Iraq RV pada 1:1 atau tinggi ~ rakyat Iraq yg masih memegang IQD tidak akan cash in..sbb nilai IQD sekarang dah setara dgn USD..mereka akan gunakan IQD tu utk transaksi dlm negara mereka. Kalo RV lebih tinggi dari 1:1, lagi ler rakyat Iraq tak kan cash in…sbb pada kadar lebih tinggi, matawang IQD lebih tinggi dari USD…so utk apa mereka tukar to USD..betul..?

So rakyat Iraq, tak kan cash in bila RV nanti.

Skrg kita tgk kpd pemegang2 dinar diluar Iraq. Kita ambil contoh Malaysia ~ let’s follow the money ( jom ikut duit kita..)

Bila RV nanti..kita akan membawa IQD kita ke bank2 atau MC2 tempatan. Kalo tiada masalah, bank/MC akan cash in utk kita. Seterus nya, IQD kita akan smp ke bank negara. BNM juga tidak akan cash in IQD kita ini. Ia akan disimpan sebagai reserves atau pun akan digunakan utk membayar Iraq apabila dagangan antara dua negara berjalan.

Adekah Bank2 Malaysia kene sediakan trillions of USD utk cash in. Hmm..tidak jugak sbb segala transaksi akan dilakukan melaui elektronik…….terus masuk kedlm akaun2 kita semua.

Begitu juga dgn negara2 lain didunia.

So utk pemegang2 IQD luar dari Iraq..Iraq tidak perlu menyediakan sbrg USD utk dicash in. Bank2 tempatan yg akan cash in.

In fact, selain dari expat2 yg tinggal di Iraq (tak byk mana pun), tiada tanggungan keatas Iraq mahupun CBI apabila RV berlaku….tiada trillions of dollars yg perlu Iraq sediakan.

So persoalan berapa trillions USD CBI kene sediakan utk RV..? ~ Iraq tak perlu sediakan apa2 pun. 

Related Posts: