IRAQ MEMPUNYAI RIZAB TUNAI UNTUK PERANGI SUSUTNILAI DINAR

Jawatankuasa kewangan di Majlis Rakyat Iraq memberi amaran pada hari Rabu kira-kira kemerosotan ekonomi Iraq kerana kadar pertukaran yang rendah dinar dengan dolar Amerika Syarikat (AS), memberi jaminan bahawa cadangan-cadangan sedang dijalankan untuk mendapatkan negara kembali ke kaki, laporan AKnews.

Menurut kepada AKnews, dinar Iraq melanda kadar pertukaran yang terendah dalam tempoh tiga tahun berbanding dolar AS pada kadar yang menjual 1290 dinar setiap dolar pada hari Selasa.Pada tangan Ă˜Penerangan, beberapa sumber dalam talian masih menunjukkan ia didagangkan dalam lingkungan 1160 hingga 1165.

Jawatankuasa, ahli Shawrash Mustafa berkata jawatankuasa itu mula mengkaji kemerosotan kadar pertukaran dinar Iraq dan dimasukkan ke dalam tempat beberapa cadangan untuk menghentikan krisis. Dia tidak berkata apa cadangan-cadangan ini, tetapi bahawa mereka akan dihantar ke Kementerian Kewangan dan Bank Pusat Iraq (ICB).



ICB telah mengeluarkan peraturan-peraturan yang ketat ke atas penjualan dolar , disebabkan oleh sekatan ke atas perdagangan dengan kedua-dua Iran dan Syria.

Azzaman melaporkan bahawa susut nilai dinar telah mendorong Bank Negara untuk campur tangan dengan meningkatkan bekalan dolar dan mengeluarkan dinar dari pasaran. Operasi itu disokong oleh anggaran rizab mata wang asing sebanyak $ 62 bilion, yang Central Bank Timbalan Gabenor Mudher, Saleh berkata mencukupi untuk menampung 120% daripada nilai mata wang tempatan dalam edaran pada kadar pertukaran semasa

Related Posts: