Jawatankuasa Tertinggi Dibentuk Dengan CBI Bagi Menghapuskan Sifar Daripada Matawang

Baghdad, 8 Mac (AKnews) - Jawatankuasa Ekonomi dalam Majlis Perwakilan Iraq pada hari Khamis telah membentuk Bank Pusat Iraq dengan jawatankuasa bersama untuk memulakan proses penghapusan sifar daripada matawang tempatan.


Abdul Hussein Abtan memberitahu kepada agensi berita Kurdis (AKnews) bahawa "Suruhanjaya Ekonomi membentuk satu jawatankuasa bersama dengan Bank Pusat Iraq pada hari Khamis bagi menyelia proses mengeluarkan sifar daripada matawang tempatan yang telah dijadualkan bermula September depan."


Beliau menambah bahawa "Suruhanjaya akan menyediakan keperluan teknikal dan perundangan, pentadbiran dan mewarnakan bentuk pasaran Iraq dan kesesuaian bagi menghapus matawang (sifar) semasa peringkat sebelum permulaan menghapus matawang (sifar) serta meningkatkan kesedaran awam mengenai proses terperinci mengeluarkan sifar daripada matawang."




Beliau menegaskan bahawa bank pusat, "berjanji" bahawa dia dapat membuat perubahan matawang dan memadam sifar bagi "mengurangkan inflasi" di negara ini. Jawatankuasa ekonomi parlimen berkata ia telah mempersetujui dengan Bank Pusat Iraq untuk memulakan proses menukar matawang tempatan pada September depan.


Bank pusat mengumumkan ia telah mempertimbangkan keperluan projek bagi menghapuskan sifar daripada matawang tempatan untuk menggubal undang-undang yang mengawal pelaksanaan projek atau sebaliknya, menunjukkan ia sedang mencari fail ini dengan kabinet kerana ia adalah satu projek nasional bagi menyokong ekonomi Iraq.


Jawatankuasa itu menekankan kewangan parlimen, pada hari Ahad, bank pusat menanti dalam peruntukan rang undang-undang untuk memadam sifar daripada matawang kepada Jawatankuasa untuk tujuan kajian, mengesahkan pada masa yang sama undang-undang telah diluluskan yang akan memberi Iraq peluang untuk menangani inflasi ekonomi.


Inflasi adalah lebihan dalam tahap umum nilai dan peningkatan pendapatan serta kos tunai yang lebih tinggi dan mewujudkan baki tunai yang berlebihan.


Kerajaan Iraq berkata bahawa proses penghapusan sifar daripada matawang tempatan akan meningkatkan fenomena pengubahan wang haram dan sedang berusaha untuk meyakinkan bank pusat keperluan untuk memberhentikan pelaksanaan pada projek tersebut.


Kedudukan keselamatan kerajaan bagi menghapuskan sifar dikatakan bahawa keburukan akan mempengaruhi dagangan kewangan dalam pasaran saham.


Bank Pusat Iraq mempunyai empat cawangan di Basra, Sulaymaniyah, Erbil, dan Mosul yakni penubuhan bank bebas Iraq di bawah undang-undang Bank Pusat Iraq yang dikeluarkan pada 6 Mac / Mac 2004 yang bertanggungjawab untuk mengekalkan kestabilan nilai dan pelaksanaan dasar monetari, termasuk dasar kadar pertukaran dan pengurusan rizab asing dan penerbitan dan pengurusan matawang serta organisasi sektor perbankan.


Tugas utama Bank Pusat adalah dalam mengurus dasar kewangan di negara ini dan meningkatkan tahap nilai dinar Iraq dan menangani inflasi.
Sumber: http://www.aknews.com/ar/aknews/2/294671/

Related Posts: