Matawang Iraq diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia

Seorang sahabat facebook message kepada saya :- “as salam....nak confirm je...ada rumours among otai je...yg BNM dah keluar pekeliling tentang..tidak meniktiraf dinar iraq...di malaysia...dan info jugak dtg dari intel BNM.....betul ke?...tq”
So jawapan saya ,
Memang benarpun, jika matawang Iraq diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia sekarang, silap haribulan… Bank Negara Malaysia akan di “gam“ oleh IMF dan UN di atas melanggari undang2 antarabangsa. Ia juga turut berlaku ke atas matawang Kyatt Myanmar yang telah diberikan pekeliling oleh IMF dan UN ke seluruh bank central di dunia untuk membekukan note itu ke atas perdagangan antarabangsa buat sementara waktu. Pada saya, BNM tidak layak untuk memberi apa2 status tentang dinar Iraq..sebab wang kertas ini diperakui sah digunakan di Iraq sekarang nie... cuma buat masa ini wang ini tdk boleh didagangkan ke peringkat antarabangsa kerana masih “terikat” dengan Sekatan perdagangan antarabangsa di bawah Chapter 7. Saya harap pemegang dinar Iraq faham akan situasi ini.. Saya akan merasa hairan jika Bank Negara mengiktirafnya. Ia sama seperti melanggari garis panduan antarabangsa. Maksud iktiraf ialah memperakui kewujudan akan matawang ini dan semestinya ada akta dan isu2 mengenai urusan membabitkan dinar Iraq. Cuma buat masa ini, bukan sahaja BNM malah mana central bank di mana2 negara termasuklah di US sana tdk mengiktirafkan matawang dinar Iraq…harap maklum…

Related Posts: